Yosemite I

26 mei 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Om 7.30 waren we alweer wakker en klaar voor ons volgende avontuur.

We waren voorbereid om in de rij aan te sluiten bij Alamo rental car omdat we foto's hadden gezien dat de rij tot ver in de straat stond maar we hadden geluk en waren vrijwel meteen aan de beurt.

We kregen de sleutels mee en instructies waar de auto stond en ik kon niet wachten om te zien wat voor auto wij mee zouden krijgen (tja ergens heb ik een verdwaald mannelijk hormoon dat af en toe opspeelt en dit is zo een momentje).
In de garage stond een alleraardigste dame die vroeg of ze kon helpen met het vinden van de auto en daar stond hij dan......een grote wit glimmende SUV met GMC in mooie rode letters voorop.
André dacht; oh nee ik moet straks de hele route rijden want daar durft Conchita nooit in te rijden!
Conchita dacht; jiiihaaaaa!!!!
Ik had het voucher van de hop on, hop off nog in m'n tas zitten, daarmee hadden we eigenlijk een busticket moeten krijgen maar toen wij instapten, zei de man van de kaartjes dat hij het voucher voor ons zou inruilen maar is nooit meer terug gekomen.
Het voucher was dus nog steeds geldig voor 2 24-uurs tickets a $80 en vond het zonde om daar niemand blij mee te maken. Onderweg naar Alamo had ik 2 pogingen gewaagd maar het eerste stel vertrouwde het volgens mij niet helemaal, misschien bang dat er een addertje onder het voucher zat. Het tweede stel had al kaartjes en toen leek mijn kans op een goede daad verkeken want we hadden de auto al. Ik vroeg daarom aan de dame in de garage of ik haar het voucher kon geven om iemand blij te maken maar zij bleek er zelf heel blij mee te zijn want ze kwam eigenlijk uit Oklahoma en kende de stad nog niet zo goed.
Blij dat het voucher in blije handen was gekomen, verlieten we San Francisco op weg naar Yosemite.
Na een uurtje rijden verlieten we de snelweg om bij een diner te ontbijten.
Voor de mensen die daar zaten is dit de gewone wereld maar voor ons was het alsof we figureerden in een film. Een film die zich jaren terug afspeelt want hier leek de tijd echt stil gestaan te hebben en de mensen die hier zaten ook.
Met een constante refill van koffie waren we ondertussen goed wakker, de dame bij de kassa wat minder dus die gaf me $10 te veel terug. Wat was ze blij en dankbaar toen ik haar  zei dat ze te veel had gegeven en de $10 terug gaf. Ze zwaaide ons bijna uit zo blij was ze.
En toen werd het tijd om de autostoel te installeren zodat ik boven het stuur uit zou komen, m'n voeten bij de pedalen konden en ik nog ergens iets van de motorkap kon zien.
Eenmaal goed geïnstalleerd werd ik queen of the road :)
Het aan alle kanten inhalen en het rode licht negeren als je rechts afslaat heb je zo onder de knie en dat de auto zo groot is dat als ik er naast sta ik er niet overheen kan kijken, vergeet je ook al snel.
20 minuten voor de eindbestemming sloegen we af om naar een supermarkt te gaan, super is hier gelijk aan mega en we hebben daar misschien wel net zo lang rond gelopen als dat we daarna nog moesten rijden.
Het laatste stuk was een berg weg die zo hoog was dat André me er nog even op attendeerde dat het maar goed was dat ik niet naar beneden kon kijken.
Om me aan de snelheidslimiet te houden had ik ook in plaats van het gaspedaal de rem nodig. Je voelt de auto zo de berg afrollen en vaak hoef je alleen maar te sturen.
Eenmaal aangekomen bij ons hotel voor de komende twee dagen, kregen we een briefje met instructies; wat te doen als je een beer tegen komt.
Vooral niet rennen, jezelf groot maken en veel geluid maken. Nou dat wordt nog spannend als we een beer tegen komen want hoe groot kun je jezelf maken als mensen je anderhalve meter schatten en komt er nog geluid uit als ik straks oog in oog sta met een beer die misschien groter is dan ik en veel harder kan grommen?
Ook moesten we al het eten uit de auto halen en zelfs een koelbox niet in zicht laten want ze weten ondertussen al dat daar eten in kan zitten. Bij het lezen zag ik ineens geen beer meer voor me maar een grote Beagle.
Maar nu even geen beren op de weg zien en genieten van een relaxte avond aan het zwembad!
De barbecue staat al aan, de band speelt liedjes die ik zo mee zou kunnen zingen (dus geen alcohol voor mij voor het geval ik de rest van de mensen laat horen dat ik misschien niet kan zingen maar wel de tekst weet) dus happy memorial day everyone!