Dag 10 in Tokyo

17 september 2018 - Osaka, Japan

Vandaag zijn we doorgereisd naar Osaka, onze laatste bestemming van deze reis. Tenzij we in onze bonusdagen toch nog ergens anders willen verblijven. Voor die twee dagen staat alles nog open.

Om 9.00 stonden we op en dat is voor ons echt uitslapen hier. We hadden tot 12.00 om uit te checken dus we konden nog ergens koffie drinken en dat deden we bij een hele mooie bakkerswinkel die we eerder hadden ontdekt maar waar we toen niet zijn gaan zitten omdat we ons op de markt al vol hadden gegeten. Volgens mij wist ik wel de weg maar André twijfelde dit keer aan me omdat hij dacht dat het heel ergens anders was. Gelukkig bedacht ik me dat André een foto van de voorkant van de bakker had gemaakt met z’n mobiel dus ik vroeg zijn mobiel en ging een winkeltje in om te vragen waar Heart Bread Antique was, kort gezegd Antique. Het kwam haar wel bekend voor dus ze pakte haar IPad om het adres erbij te zoeken en ze legde ons uit hoe te lopen. En de weg die ze wees was precies zoals ik het André had uitgelegd. Die kant oplopend wees ik een hoek aan en zei, als we die hoek omgaan zien we direct de bakker aan de rechterkant van de straat. En ja hoor we liepen de hoek om en daar was ons bakkertje! Vol ongeloof keek André me aan. Maar ja in Nederland ben ik dat gevoel van richting weer helemaal kwijt hoor! Ik denk dat het komt dat ik op vakantie alles wat ik zie/hoor/ruik als een spons opneem, terwijl in Nederland alles compleet langs me heen gaat.

Bij dit bakkertje kun je zelfs voor weinig onbeperkt koffie drinken en van een broodbuffetje eten. Van alles wat ze hebben, hebben ze kleine stukjes gesneden zodat je van alles wat kunt eten. Erg aantrekkelijk maar wij kozen voor een koffie met een croissant en een koffie met een gekruld broodje met soya poeder erover. Volgens mij kon je voor de ¥100 (nog geen €1) gewoon je koffiebeker nogmaals vullen maar dat hebben wij niet gedaan.

Ruim op tijd kwamen we aan in het hotel waar we gelukkig weer wat koekjes en chocolaatjes uit Nederland konden achterlaten zodat we meer ruimte hadden voor de koekjes en snoepjes van hier. We kregen trouwens nog een mailtje van de eigenaren van Ise Sueyoshi (het restaurant in Tokyo waar we hadden gegeten). Ze hadden ondertussen de stroopwafels en koekjes gegeten en vonden ze erg lekker en interessant. Nou gebruik ik zelf het woord interessant niet direct bij iets wat ik lekker vind! Maar het was tijd om door te door te gaan met de reis. Op loopafstand van het hotel bevond zich een station waar we direct op de juiste trein konden stappen. Er gaan er vanaf daar 5 verschillende en wij hadden super veel geluk dat de eerste trein die kwam, een trein was die niet op alle stations stopt dus in no time waren we in Osaka waar we enkel nog voor 3 haltes een metro hoefden te nemen om bij het hotel aan te komen.

Verder hadden we het geluk dat vandaag een nationale feestdag is, namelijk de dag van de ouderen. Op deze dag tonen ze respect aan de ouderen, een soort vader- en moederdag maar dan voor opa’s en oma’s. Het hele leven gaat verder door maar de scholen en kantoren zijn dicht waardoor het niet te druk was in de trein en metro. Het mooie hier met feestdagen is dat ze altijd op een maandag vallen zodat de mensen een lang weekend hebben. Ik ben zo erg voor om alle gewoontes uit Japan in Nederland over te nemen!!

De treinreis was erg relaxed en als je naar buiten kijkt, lijkt het net alsof je naar National Geographic zit te kijken waar ze een film uitzenden over Japan. Door het raam kijkend blijft het uitzicht veranderen. Bergen, brede rivieren, rijstvelden, woonwijken, om uiteindelijk in een stad met giga hoge gebouwen te eindigen, Osaka!

Binnen een 1 uur en 15 minuten hadden we Station Namba bereikt waar ons hotel zich precies boven bevindt, hoe makkelijk is dat! Nu hoefden we enkel nog de lift te vinden die ons zo naar de lobby van ons hotel zou brengen. En hoe makkelijk we overal naar toe reizen een lift vinden gaat ons moeilijker af. 20 minuten later stonden we eindelijk in de lobby. Het inchecken nam minder tijd in beslag en ze hadden een schone kamer dus we konden direct naar de kamer. We werden naar onze kamer gebracht zodat ze kon uitleggen waar alles zich bevind maar wij konden alleen maar uitbrengen, wauw wat een uitzicht!!! Als je op 2 hoog woont en vanuit het raam enkel de overburen en het station kunt zien dan is het uitzicht over Osaka vanaf de 32e verdieping best indrukwekkend!

Lang hebben we niet van het uitzicht genoten want we wilden de stad ontdekken en wat eten. Het eerste dat we aten was Takoyaki, en geloof me daar is niets Jakkie aan. Het zijn een soort poffertjes met octopus erin waar je zelf soyasaus, mayonaise en vissnippers over kunt doen. Na wat rond gelopen te hebben om de spierpijn uit de kuiten te krijgen van de klim gister bij de tempel, kwamen we waarschijnlijk een wereldberoemde Japanner tegen. Wereldberoemd is misschien niet helemaal het juiste woord omdat wij hem niet kenden maar verder leek iedereen hem te kennen en wilde iedereen met hem op de foto. Ik kan jullie dus helaas niet vertellen wie het was maar qua uiterlijk denk ik eerder aan een voetballer of zanger en niet aan de keizer van Japan.

De spierpijn bleef in de kuiten dus maar even naar het hotel om even uit te rusten met een wijntje, wasabi nootjes en een prachtig uitzicht over de stad vanaf de 33e etage. Het rusten is hier nooit van lange duur maar ja als we straks terug naar huis gaan kunnen we een hele lange vlucht uitrusten dus hup weer de straat op, op zoek naar een restaurantje dat André op Tripadvisor had gevonden, Ajinoya. Nou we hebben het gevonden en OMG wat is het eten hier lekker!!! Het is dat we voor morgen in Kobe in een restaurant hebben gereserveerd maar anders had ik direct doorgegeven hoe laat we morgen weer terug zouden zijn. We hebben overal heerlijk gegeten maar dit overtrof alles. Alles wordt op de plaat gebakken en net als in Kyoto, blijft het hier liggen tot het op is. We hadden noodles met van inktvis, rundvlees, varkensvlees, groente en ei. Het was met een soort soyasaus gebakken maar je smaakte ook iets van gember erdoor maar niet de scherpe smaak dat gember soms kan hebben. Verder hadden we een soort van omelet besteld. Deze was goed gevuld met veel groente, inktvis en rundvlees. Toen de omelet klaar was deed hij er mayonaise, mosterd en dikke soyasaus overheen. De smaak laat zich niet omschrijven hoe lekker dit allemaal was. Met rode warme wangen en volle buiken liepen we weer naar buiten en hebben we even wat rondgelopen om het eten te laten zakken maar toen ons een stukje cheesecake werd aangeboden om te proeven omdat het anders weg moest omdat ze gingen sluiten, zeiden we geen nee. En OMG dit is de lekkerste cheesecake die ik ooit heb gegeten! Het was heel luchtig en smaakte zo mild, het leek meer op gebakken cappuccinomelk met een licht gezoete smaak van cheesecake. Ik zag dat ze de cheesecake ook met Matcha smaak hebben, dus misschien dat we daar misschien toch maar eens koffie moeten gaan drinken ;)

Ondanks dat Osaka meer in de richting komt van Tokyo als Kyoto, alles lijkt tussen 21.00 en 22.00 dicht te gaan behalve de restaurants en arcade hallen dus nu wilde ik toch echt een keer het drumspel doen waar ik zo naar uitkeek om te doen en hier hadden we er vanmiddag één gezien. En YES, eindelijk mocht ik op de drums rammen in een Arcade in Japan! En morgen wil ik weer!!! Dit is zoooo leuk! Als je van simpele computerspelletjes houdt als PacMan en Space Invaders vindt je dit ook leuk. Je moet de bolletjes die voorbij komen kapot slaan door op de drum te slaan maar tijdens het slaan hoor je muziek en waan je je een heuse Braziliaanse drummer.

Maar nu is het tijd om onze benen de rust te geven zodat ze ons morgen weer overal naar toe kunnen brengen. Oyasuminasai lieve mensen!

1. Frieda:
    17 september 2018
    Lieve Conchita, weer veel dank voor het reisverslag. Jullie zijn, zo te lezen helemaal verknocht geraakt aan Japans eten. Je zou ook een foodblog kunnen schrijven! Frieda
  2. Sonita:
    17 september 2018
    Aiiiii!!! Cheesecake!!!! Gewoon watertanden he. Heerlijk!!!
  3. Maria Pereira:
    19 september 2018
    hoi Conchita
    Ik lees iedere dag jou verslag. het is bijzonder wat jullie allemaal zien en eten
    geniet van de rest van je vakantie
    mvg
    Maria (hollandIncoming)