Dag 14 onze laatste dag in Japan

21 september 2018 - Osaka, Japan

Onze laatste dag in Japan, morgen vliegen we weer terug naar Nederland en oh wat ga ik dit land, z’n bewoners en het eten missen! Dus uit deze dag moesten we nog even alles eruit halen want het zou zonde zijn om deze dag balend door te brengen daarvoor zijn er nog te veel dingen en plekken te ontdekken dus hup om 7.30 eruit. Onze dagelijkse baantjes getrokken, jacuzzi in, nog even uitzweten in de sauna, ontbijten en op pad....

Onze koffers konden we bij de receptie afgeven en met de trein zijn we naar Nara gegaan. Nara is een half uurtje met de trein en weer een hele andere wereld. Sprookjesachtig met boeddhistische tempels en parken vol met herten die heel tam zijn. In kraampjes kun je koekjes kopen voor de herten maar dan krijg je wel hele kuddes achter je aan. Zo te zien hadden ze genoeg koekjes op en lagen de meeste uit te buiken dus wij hebben geen koekjes gekocht. Zonder koekjes kun je daar rustig lopen zonder dat ze je lastigvallen maar ze komen wel gewoon naar je toen. As je naar ze buigt, buigen ze terug maar dan verwachten ze daar natuurlijk wel een koekje voor. Zet mij tussen de dieren en je hebt geen last van me, tenzij je net als André gewoon even door wilt lopen dan ben ik wel lastig want ik ben niet vooruit te branden. Ik wilde ze het liefst állemaal aaien maar we hadden inderdaad niet de hele dag de tijd.

Ondertussen moesten we ook echt weer even aan de koffie om wat cafeïne binnen te krijgen. We liepen op de gok ergens naar binnen en kwamen in een koffiesalon terecht achter een klein banketbakkerswinkeltje waar er op 1 man na allemaal oudere dames aan de koffie/thee met gebak zaten en maar kletsen. Het leek wel een scène uit een ouderwetse film waar wij in mochten figureren terwijl we met een goede kop koffie aan de heerlijkste gebakjes zaten. Na de koffie gingen we terug naar het drukke Namba District. Het leek nog drukker maar dat kwam waarschijnlijk door de rust die er heerste bij de hertjes in Nara.

Het was ondertussen 17.00 dus we besloten onze eerste maaltijd in Japan, tevens onze laatste maaltijd te laten zijn, namelijk Ramen bij Ichiran want ja we hadden ook een vestiging in Osaka gevonden. In de automaat kozen we ons vertrouwde recept en met de bonnetjes gingen we naar onze hokjes. Het leuke hier was dat je de schotjes weg kon klappen als je met meerdere mensen bent. Dus met z’n tweetjes deelden we een hokje waar we weer de heerlijkste Ramen aten en de herinneringen die we tijdens deze reis hebben gemaakt  deelden. Wat lijkt die eerste avond in Ichiran in Tokyo ineens lang geleden!

Voldaan liepen we weer terug naar het hotel om onze koffers op te halen om naar onze laatste bestemming te gaan, Kansai Airport Osaka. Omdat we morgen een vroege vlucht hebben en het vliegveld pas net weer bereikbaar is na de tyfoon, werden we verzocht om vroeg aanwezig te zijn en vanuit dit hotel gaat dat zeker lukken aangezien dit op het eiland zelf zit waar het vliegveld is. We hoeven morgen enkel de lift naar beneden te nemen en we kunnen inchecken, nou als we dan niet op tijd gaan zijn!

Het was echt een geweldige reis en mocht het nog op je wensenlijstje staan om naar Japan te gaan, laat die wens uitkomen!

Wat is me het meest opgevallen tijdens deze reis?

Dat Japanners erg van vogelgeluiden houden want behalve de Nachtegaalgang in het kasteel, hoor je een koekoek tijdens het groene licht, kun je uit het toilet vogelgeluiden laten komen om andere geluiden te maskeren en hoor je vogelgeluiden in sommige metrostations. Er zijn zelfs Sake flesjes waar er vogelgeluid uitkomt bij het inschenken van de Sake.

Als treinen en metro’s de stad uitrijden, gaan ze dwars door woonwijken. Mensen wonen soms letterlijk aan het spoor terwijl de buren in Abcoude geen openslaande ramen mogen omdat ze te dicht bij het spoor zitten, 100 meter!

Dat je hier niet van etenstijd kunt praten want ze eten gewoon wanneer ze honger hebben en dat kan om 17.00 zijn maar ook om 22.00 of later.

Het leven gaat hier op sommige plaatsen (vooral in Tokyo) 24 uur per dag door maar voor ons gaat zo het licht uit, zzzz

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie leuke en lieve berichten waar ik helaas geen tijd voor heb genomen hierop te reageren. Ik wil jullie ook bedanken dat jullie geen commentaar hadden op alle schrijffouten en verkeerd geschreven zinnen maar die voor lief namen. Tegen de tijd dat ik schreef had ik meestal al een dag achter de rug die om 8.00 begon en meestal rond 0.00 eindigde. Oh wat zal ik morgen genieten van een lange vlucht terug naar huis, 11 uur complete rust!

1. Pat:
    21 september 2018
    Goede terug reis, en geniet vooral na!
  2. Magda:
    21 september 2018
    Jij ook bedankt voor het delen van je
    reis en avontuur. Ik heb van genoten.
    Behouden vlucht en goede reis terug naar Amsterdam.
  3. Alexandra:
    21 september 2018
    Nou C, ik heb weer genoten van je verhalen en vond het al geweldig knap dat je elke dag nog de tijd nam om dit alles op te schrijven! Je zat duidelijk in een lekkere flow, dus weinig reactie gegeven waar je dan weer op zou kunnen/‘moeten’ reageren en gewoon genoten van je verhalen over het prachtige Japan. Zoveel was herkenbaar en ook nieuwe dingen, wil ook zo weer terug. Geniet nog even lekker na en vast een hele goede reis terug zonder opstartproblemen dan! XS
  4. Beltran:
    21 september 2018
    een goede vlucht terug het is hier nu wel herfst xxx
  5. Maria Pereira:
    Hoi Conchita
    heb ook genoten van jou reisverslag. elke dag las ik wat je schreef . Het lijkt mij inderdaad een bijzondere land .
    Wens ik jou een goede reis terug naar huis
    groetjes
    Maria /Holl.Inc.
  6. Frieda:
    21 september 2018
    Lieve Conchita en Andre, Weer veel dank voor het leuke verslag. Het is of ik zelf weer in Japan ben geweest. Goed terugreis. Het stormt hier, morgen ook nog en veel Europese vluchten zijn gecancelled. Goede terugreis gewenst. Frieda
  7. Alex en Geesje blokzijl:
    21 september 2018
    Fijne terugreis! We hebben genoten van jouw prachtige verhalen! Groeten Alex en Geesje
  8. Winny:
    21 september 2018
    Lieve conchita, ik heb wederom ontzettend van jouw reis dagboek genoten en het was bij alle verslagen duidelijk dat jullie het super hebben gehad..en ik ga binnenkort ook wat mochi balletjes scoren n.a.v. jouw levendig beschrijving.. kan ik er niet om heen 😎😂..oeh en uiteraard als je weer terug bent wacht het volgende avontuur...een pup! Ik kijk uit naar dat hoofdstuk en hopelijk jouw puppy dagboek ( graag veel foto's van hem of haar). Goede reis en slaap lekker in het vliegtuig!
  9. Jérome Puyenbroek:
    22 september 2018
    Dierbare Conchita en André,
    zo mee te mogen reizen en genieten,een waar genoegen.Wat een mooie reisverhalen! Bedankt

j'erome/Bernadette
  10. Sonita:
    25 september 2018
    Was weer geweldig om te lezen. En nu weer terug naar de waan van de dag. Iknspreekmje gauw. Kus!