Yosemite II

27 mei 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We waren vandaag al vroeg wakker, 6.00!!
Nog geprobeerd te slapen maar kansloos dus na half uur draaien toch maar opgestaan.
Als ontbijt hadden we aardbeien die we gister langs de weg hadden gekocht, zo van het veld. De Californische zon is schijnbaar erg goed voor de aardbei, ze waren te lekker!
We hadden een plattegrond gekregen in het hotel met een leuke route maar bij het zien van die plattegrond en na de San Francisco ervaring dachten we dat we dat nooit in 1 dag allemaal konden zien.
Maar het blijkt dat ze hier de plattegrond hebben uitgetekend alsof het gebied gigantisch groot is. Alles wat we hebben gezien was groots maar het gebied daarentegen niet zo groot dus we hebben alles in een halve dag kunnen bezoeken.
We reden naar Yosemite park, het ticket om het park in te rijden hadden we van een dame gekregen die vandaag vertrok en aangezien het kaartje 6 dagen geldig is, konden wij er ook nog gebruik van maken. Uiteindelijk moeten we alsnog een parkenpas kopen voor de overige parken maar vandaag werd gesponsord door andere toeristen.
Eenmaal door de poort kozen we ervoor om eerst naar Mariposa Grove te rijden. Dit is zeg maar het Sequoia woud. Ongelooflijk lange bomen, ongelooflijke boomstammen, al met al het was ongelooflijk!
Je kunt verschillende wandelroutes nemen waarvan de kortste al 2 uur zou duren maar als je het hele gebied wilde bewandelen moest je op zeker 4 uur rekenen en zoveel tijd hadden we nou ook weer niet. We kozen daarom om met het trammetje te gaan, zo zouden we dan toch het hele gebied kunnen zien maar dan in 1 1/2 uur en je kreeg nog een audio tour ook. Zonder audio tour zou het 2 uur lang gaan van; jeeeee wat een hoge boom! Kijk!!! Wat een gigantische stam! En zouden we het bos verlaten met de enige extra kennis dat er hele grote bomen bestaan, nu met iets meer kennis dan dat, maar geïnteresseerden kunnen dat natuurlijk gewoon opzoeken op Wikipedia ;)
We zagen ook een soort van vos, familie van, iets groter maar met kortere poten en het bleek zeldzaam dat we hem zagen. Er leven er veel in dat gebied maar ze laten zich bijna niet zien. De man die het trammetje bestuurde werkt daar 5 jaar en is daar dag in, dag uit maar dit was de 3e keer dat hij hem zag.
Weer terug bij de parkeerplaats, reden we Yosemite park verder in naar de andere kant. Hier kun je in een lus rijden die je langs alle natuurwonderen brengt zoals tunnelview, Yosemite Falls, Cathedral Rocks, Three Brothers en El Capitan.
Het eerste deel krijg je letterlijk het heen en weer want al zigzaggend moet je door de bergen om uiteindelijk door een tunnel te gaan die dwars door een gigantische rots gaat. Eenmaal uit de tunnel komt het wauw-moment, links en rechts bergen met in het midden een vallei vol hoge bomen en in de verte zie je een giga waterval. Even van het moment genieten en om dan de ronde uit te rijden met de nodige stops onderweg voor de fotomomenten.
Bij de Yosemite Falls zijn we een stukje gaan wandelen om het van dichterbij te zien en horen. Onderweg terug naar de auto alert op boze beren, zagen we een vriendelijk hertje. Hij was helemaal niet schuw en at lekker de blaadjes van de struiken terwijl iedereen als paparazzi hem fotografeerde.
Mijn hertenliefje achterlatend in de natuur stapten we weer in de auto om de lus af te maken inclusief het slingerpad over en door de bergen.
Met behoorlijke hoogtevrees is het best een overwinning als je het einde bereikt zonder dat je een hele file achter je hebt gecreëerd. Maar voor de mensen zonder hoogtevrees waarschijnlijk totaal onbegrijpelijk dat je dat als een overwinning ziet.
Hoe dan ook vond ik dat ik wel een ijsje verdiende en met die gedachte werd mijn rechtervoet zwaarder dus vol gas naar hotel....het werd een pina colada smoothie aan de rand van het zwembad en die tooste ik tegen een goede mojito van m'n co-piloot die zonder enige vrees heeft geslapen terwijl ik de berg af rolde (die mojito was dus ook heel erg verdiend)!