Santa Monica - Los Angeles

9 juni 2014 - Santa Monica, California, Verenigde Staten

De laatste uurtjes van onze reis zijn aangebroken en die zullen we voornamelijk slapend doorbrengen.
Vandaag was onze laatste dag in Los Angeles. Als echte toeristen zijn we op excursie gegaan naar de bekende plekken in dit gedeelte van het land. We zaten maar met 6 personen in het busje en dat maakte het een beetje een privé tour. Met een jong stel uit Oostenrijk, een wat ouder stel uit Engeland en onze over enthousiaste chauffeur uit Amerika maar geboren in Duitsland gingen we vandaag op pad. Onze chauffeur/gids en tevens quiz master vond het leuk om eerst een voorstelrondje te doen en ging daarna los op vragen te stellen om onze kennis te peilen. Nu wordt ik altijd bloed fanatiek met quizzen dus Nederland/Spanje ging nek aan nek met Engeland. Gezien de leeftijd van de Engelse deelnemers, was het niet zo gek dat hun kennis soms iets groter was als die van ons.
Onze eerste stop was bij Rodeo Drive. Tja leuk om gezien te hebben maar de straat is zo kort dat wij het in Nederland een zijstraat zouden noemen, een Drive is echt te veel credits voor zo een kort stukje straat. Of wordt het bedoelt als drive way dus een oprijlaan?
De volgende stop was Farmers Market, oftewel de boerenmarkt. De mensen van hier gaan hier niet alleen voor de boodschappen heen maar je kunt hier ook heerlijk eten. Achter de markt is een winkelstraat of eigenlijk meerdere straten, deze zijn zo schoon en mooi dat het wel overdekt lijkt, alsof je ergens binnen wandelt. Er hangen ook speakers op straat waar muziek uitklinkt waardoor het een beetje het effect heeft van een Disney park of een winkelcentrum in de casino's van Las Vegas waar ze het juist hebben nagemaakt alsof het een echte winkelstraat is.
De laatste stop was Hollywood met de Walk of Fame. Dit gedeelte van de stad lijkt erg aantrekkelijk voor zwervers, junks en zielige mensen in pakken van super helden. In Amsterdam wordt vaak geklaagd over het Damrak en ook ik klaagde over de slechte indruk die toeristen krijgen als ze aankomen op het Centraal Station maar nu denk ik dat het Damrak een rode loper is voor onze stad. Als het Damrak eruit zou zien als Hollywood Boulevard, dan zou ik onze gasten in het hotel nog liever aanraden om bij Station Sloterdijk uit te stappen en de tram te nemen.
De rest van de excursie bleven we in de bus en kregen we info over de stad en hun inwoners. Eind van de rit vroeg ik me alleen maar af waarom mensen die het geld hebben om overal ter wereld een huis met een lap grond er omheen kunnen kopen, hier gaan zitten?!
Eenmaal terug in Santa Monica wandelden we naar Café Urth voor heerlijke koffie en een shot echte groene thee met wat opgeschuimde melk en gecondenseerde melk, dit was de wandeling waard.
Onze laatste avondmaal van deze reis had ik gereserveerd bij Mercado, een hip en heerlijk Mexicaans restaurant. Ook hier was het maar goed dat we een reservering hadden want het zat vol en toen we het eten kregen snapten we ook waarom. Het lekkerste Mexicaanse eten ooit geproefd. Hier geen bonen en rijst bij je eten maar vers geroosterde groenten. Mexicaans met een twist naar de juiste richting net zoals de Margarita's met munt en Jalipeno's!
We kunnen alleen maar zeggen dat het een mooie reis is geweest en dat als je huiswerk goed doet, je niet alleen maar op doughnuts en burgers hoeft te leven maar ook nog eens heerlijk kunt eten in dit land dat niet bekend staat om z'n culinaire hoogstandjes.
Na 5 staten (Californië, Colorado, Utah, Nevada en Arizona) bezocht te hebben in nog geen 3 weken, ben ik alleen maar nieuwsgierig geworden naar de overige staten en steden.
Bedankt voor het meebeleven van deze geweldige reis!

1. Winny:
    10 juni 2014
    Het waren ook prachtige en humoristische verslagen , Conchita, van jullie reis! Met hoogte punt, de hertjes die jullie steeds tegen kwamen terwijl jouw wederhelft vooral op de uitkijk was voor wolven en beren..en uiteraard jij op je hagel witte gympies en design tas, al berg beklimmend..Nogmaals , ik heb genoten van jouw verslagen! En fijn dat jullie zo genoten hebben! Have a save trip home! ps. Ik ben benieuwd hoe het met jullie viervoetertje staat..die heb ik eigenlijk wel gemist in jouw verhalen..maar goed , daar ben ik ook fan voor!