Kayenta (Monument Valley)

3 juni 2014 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Vandaag verlieten we Lake Powell voor de wel meest saaie rit met als eindpunt het meest saaie dorpje in Arizona, Kayenta.
Er zullen vast saaiere dorpjes zijn maar daar staan natuurlijk geen hotels dus moesten we het hier mee doen.
Bij het verlaten van Lake Powell bezochten we het bezoekerscentrum van Glen Canyon, hier bevindt zich een enorme stuwdam die energie opwekt voor dit deel van het land. Tot aan Las Vegas krijgen ze energie vanuit deze dam en daar wordt nogal wat energie verbruikt.
Vanaf deze dam was het 1 rechte weg naar Kayenta, ok dan, ik ben 1x afgeslagen om daarna weer kilometers rechtdoor te gaan. Zowel links als rechts van de weg zag je alleen maar ver uitgestrekt land en bergen. De schoolbus zet de kinderen dan ook af in de middle of nowhere waar een auto langs de kant van de weg staat te wachten om verder het land in te rijden en de bus weer verder kan naar een wachtende auto.
Dit gebied wordt voornamelijk (of misschien wel alleen maar) bevolkt door indianen, Navajo stam. Ondanks dat het best een grote stam is, lijken ze vooral dichtbij hun gezin te blijven als het gaat om voortplanting want ze hebben wel inteelt hoofden en veelal hebben het syndroom van down. Bij indianen had ik altijd een beeld van mooie mensen. De vrouwen klein en slank met zwart golvend haar en de mannen mooi gespierd en gebruinde karakteristieke hoofden maar de werkelijkheid blijkt anders, althans hier bij de Navajos. Zowel de mannen als de vrouwen zijn groot en grof, hebben wel mooi zwart haar maar dat zit op ongelooflijk grote hoofden en ze springen niet lenig op een paard maar hijsen zich al puffend in hun pick up. En gelukkig maar dat ze hier allemaal een pick up rijden want die paarden zouden zo door hun hoeven zakken!
Misschien is dat ook de verklaring dat je hier in Kayenta voor een winkel geen haak hebt waar je de teugels van je paard aan vast kunt knopen maar een kruispunt met op elke hoek een benzinestation.
En aan dat kruispunt zit ons hotel of beter gezegd aan een van de benzinestations grenst ons hotel, je moet echt goed opletten dat je de juiste ingang neemt want je staat zo bij de kassa van de Chevron. En het uitzicht vanuit onze kamer is op het Shell-station.
Maar elk nadeel heeft een voordeel, we kunnen hier goed uitrusten voor de ritten die nog volgen, we tanken hier dus letterlijk bij ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Magda:
    4 juni 2014
    Dus deze route is geen aanrader.
    Ben benieuwd naar het volgende reis.