Dag 8 in Kyoto

15 september 2018 - Kyoto, Japan

Vanmorgen ging de wekker al vroeg. We wilden naar de Nishiki Market en die zou om 9.30 open gaan. Om alle drukte te ontlopen wilden we er daarom vroeg zijn. Het bleek op loopafstand van ons hotel dus onderweg konden we nog ergens koffie drinken. Omdat we op de markt van alles wilden proeven, hebben we niets genomen als ontbijt. Nou en we hebben geproefd! Ik zit hier aan een Sumo dieet ipv een Geisha dieet want er is hier zoveel lekker eten. Bij verschillende stalletjes liggen er bakjes om hun waar te proeven dus alleen daar kun je je al vol mee eten.

Gister hadden we op YouTube een filmpje gekeken van een jongen die over de markt is gegaan, daar van alles ging proeven en zei hoe het proefde dus onze missie was precies die dingen te eten. We begonnen met een Mochi met een verse mandarijn erin zonder vel waardoor deze heerlijk zoet en sappig was van binnen, een Mochi met een gepofte kastanje en puree van kastanje. Kleine donuts gemaakt met soyamelk met caramelsaus en soyapoeder erover. Bij een heel ouderwets winkeltje met maar een paar dingetjes in de vitrine gestald hadden we op de gok kleine balletjes gekocht met soyapoeder erover. Dit bleken de heerlijkste Mochi’s te zijn. Ze waren klein en niet gevuld maar enkel met wat poeder erover maar zooooo lekker! We konden wel alles blijven kopen om te proeven maar we hadden natuurlijk ook al verschillende dingetjes bij de winkeltjes geproefd. Maarrrr we hadden nog wel wat voor later op de dag mee.

Na de markt zijn we naar het hotel gelopen om daarna weer door te gaan naar het Bamboebos. We liepen naar de bushalte maar omdat we niet zeker wisten of onze bus misschien al was langs geweest en we geen half uur wilden wachten, namen we een andere bus die naar Arashiyama ging. Halverwege begon ik te twijfelen of ik het misschien verkeerd had gelezen wat er voor op de bus stond maar we bleven toch maar zitten want ik had het de buschauffeur voor de zekerheid toch gevraagd en hij bevestigde met Hai! En gelukkig, we hadden misschien wel de verkeerde bus want deze reed heel erg om, maar hij ging uiteindelijk naar Arashiyama en dat was het voornaamste.

Eenmaal uit de bus werd het makkelijk, gewoon alle toeristen volgen. Ook al valt het best mee hoeveel toeristen er zijn, op dit soort plekken zijn er meer dan genoeg. We hadden heel erg mazzel vandaag want er was voorspeld dat het de hele dag zou gaan regenen maar we hebben geen druppel gevoeld. Het bamboebos bleek ook flink geraakt door de tyfoon, hier en daar lag het bamboe plat of schuin maar hoe het bamboe er ook bij staat of ligt, het is indrukwekkend om daar te lopen. Het voelt er warm en vochtig en de lucht voelt heel schoon. Zo hoog dat het bamboe was, zo groot is het niet dus eenmaal uit het bos zijn we door een mooie woonwijk met een heuse hondenspeelplaats, terug gelopen naar de hoofdstraat met allerlei winkeltjes, eettentjes en het station om de trein te pakken. Bij het station zag ik een ijsje dat een andere vlogster op YouTube aanbeval om zéker te eten als je in Kyoto bent, dus tja we zijn in Kyoto dus we moesten dit ijsje dan ook maar proberen. Het was softijs maar ergens smaakte het wel anders (misschien zat er gecondenseerde melk in?!) maar het ging vooral om het hoorntje. Het hoorntje was gemaakt van een soort pannenkoekje maar dan een beetje krokant gebakken als een zacht filter dun spritsje. Helaas geen foto van dus misschien nog maar eens bestellen en dan wel een foto nemen zodat ik die hier later bij kan plaatsen ;) Mocht je naar Kyoto gaan, het ijsje heet Cremia!

Toen het ijsje op was, zijn we met de trein teruggegaan. En waar we er met de bus volgens mij een uur over hebben gedaan, waren we nu in 20 minuten bij het eindstation, vanaf waar we misschien nog 15 minuten hebben gelopen naar het hotel. In het hotel hebben we direct de KLM gebeld en het goede nieuws is, we kunnen vanaf Osaka vliegen en het goede nieuws is, we moeten hier nog 2 dagen langer blijven!!! Wij zien het als 2 bonusdagen :)

Vanavond wilden we shabu shabu eten, ook wel bekend als hotpot (bouillon die je op een brander op tafel krijgt en waar je de ingrediënten zelf in doet) maar het restaurant dat André had uitgekozen is erg populair en vandaag hadden ze geen plaats meer. We hebben daar nu gereserveerd voor morgenavond, onze laatste avond alweer in Kyoto. Het was ondertussen bijna 21.00 en nu moesten we iets anders zien te vinden maar er is hier zo veel keus in restaurantjes, dat het misschien makkelijk is om ergens te eten maar het weer moeilijk is de juiste keuze te maken. Door de donkere steegjes met allemaal lampionnetjes zochten we naar een leuke plek om lekker te eten. We dachten iets gevonden te hebben maar eenmaal binnen kwamen we erachter dat er enkel Japanners in het begin van het restaurant zaten maar dat het verder gevuld was met toeristen. Ik ben nog steeds niet op het punt dat ik snak naar Westerse gezichten en Westers eten dus we wilden daar eigenlijk wel weg maar is dat niet vreemd?! Ik was ondertussen een smoes aan het bedenken door te zoeken wat er niet op de kaart stond en te zeggen dat ik dat graag wilde eten maar dat ze het niet hadden. André had er minder moeite mee en zei tegen het meisje van de bediening dat we toch hebben besloten hier niet te blijven. M’n schuldgevoel was al snel weg toen we even later buiten aan de rivier zaten met 2 toeristen die binnen zaten en verder enkel Japanners die hier zaten te eten. Het eten was heerlijk en de sparkling sake ook!!! Edame boontjes, tempura gebakken groente en inktvis, krokant gebakken kip met soya/citroen saus geserveerd met rijst en sla met Japanse dressing. Voldaan en blij dat we waren opgestaan uit het vorige restaurant, liepen we naar huis.

Wandelend door Gion, de wijk van de Geisha’s maar ook de wijk waar ons hotel is, liepen we door de donkere straatjes en steegjes. Het heeft iets mystieks zo in het donker met enkel zwakke verlichting van de lampionnen in de straat. Links, rechts door alle straatjes en steegjes liepen we naar ons hotel en hoewel ik Tokyo leuker vind dan Kyoto, we genieten van alle momenten en plekken die we ontdekken tijdens deze reis. Maar het is nu tijd om nog even het warme bad in te gaan voordat we gaan slapen want morgen is onze laatste dag in Kyoto dus we willen weer vroeg opstaan om zolang mogelijk van de dag te kunnen genieten! Al is er geen warm bad voor nodig om in slaap te vallen, het slaapt goed na een warm bad! Eerlijk gezegd slapen we ondertussen overal en altijd goed, maar daar hebben we zo weinig tijd voor!

1. Magda:
    15 september 2018
    👍😻
  2. Winny:
    15 september 2018
    Ik ben inmiddels na de heerlijke verslagen van jou gelezen te hebben..benieuwd naar die mochi balletjes..die jullie het en der genuttigd hebben..
  3. Beltran:
    16 september 2018