San Francisco

24 mei 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen vroeg (gisterochtend NL-tijd) nog even milieubewust bezig zijn door het afval te scheiden voordat we de lucht vervuilen met kerosinelucht. De overburen, want tja die zaten dus, hoe toevallig, op dezelfde vlucht naar San Francisco, stonden al klaar bij een busje alsof Mr T van The A-team ons naar Schiphol zou brengen. De check in ging vlot, het wachten in de ABN-AMRO lounge relaxed en het lopen naar de gate heel snel omdat we ineens zagen hoe laat het al was. Het lopen naar de goede gate nog sneller omdat die aan de hele kant lag als welke kant wij opliepen.  Mijn opmerking naar Andre richting verkeerde gate; wat goed dat je nog even op het bord keek want ik had naar F05 gelopen. Mijn opmerking naar André richting de goede gate; het is maar goed dat we toch nog maar even op het bord keken want anders hadden we straks echt moeten rennen naar F05. We zaten prinsheerlijk in onze verkeerd ingedeelde stoelen want het reisbureau had ons zowel heen als terug in de comfort class geboekt ipv alleen op de terugweg. Maarja de vlucht leek helemaal volgeboekt dus terugboeken was toch geen optie ;) Paar hoofdstukken uit m'n boek, 3 films, 2 etentjes en 10 minuten met een deken over m'n hoofd verder, waren we al aangekomen in San Francisco. Met de BART (trein) gingen we naar Powel station en toen we omhoog keken zagen we het hotel al. Gelukkig maar want we waren even vergeten dat een plattegrondje wel makkelijk was geweest bij aankomst. De kamer was niet klaar dus de koffers achtergelaten en de stad ingelopen.  We waren de straat nog niet uit of Andre riep al dat 2 dagen veeeeeel te kort waren en ik riep dat ik hier wel kon wonen. Uiteraard alleen maar gebaseerd op het grote aanbod van winkels, restaurantjes en de ontspannensfeer.  Ik merk dat ik op reis altijd alles en iedereen leuk en aardig vind (hiermee ben ik geloof ik geregeld bespaard van vervelende situaties omdat ik dan niet door had dat ik me in een verkeerde buurt begaf en ik iedereen toelachte en groette en mensen niets anders konden doen dan terug lachen.) dus ook hier vind ik iedereen aardig, ook alle aan lagerwal geraakte crack rokende daklozen, lach ik aardig toe. André kreeg dus meteen het advies van een alleraardigste zwerver om mij naar Tiffany mee te nemen, kijk zo krijg je nog eens goede tip mee ook ;) Om 16.00 gingen we weer naar het hotel, met jawel de eerste tasjes met nieuwe aanwinsten! Koffers naar de kamer, weer eens vragen of ons informatiepakket van het reisbureau al terecht was. Toen nummer 5 ons vroeg naar het trackingnummer van UPS en we weer moesten uitleggen dat we dat niet hebben en we niet eens wisten of het met UPS zou komen, hebben we het telefoonnummer en ref.nr achtergelaten en ze zelf maar laten bellen zodat wij van onze vakantie konden genieten. Met een plattegrondje en geen flauw idee op welke schaal die was gemaakt, gingen we naar pier 33 om de ferry naar Alcatraz te nemen, lopend! Schaal bleek 1/1000000000 dus het was een flinke wandeling! Tickets voor Alcatraz hadden we gelukkig al weken terug geregeld want de ferry zat vol en de avond tour een aanrader omdat je dan met een vrij kleine groep op het eiland bent en dus rustig door de gevangenis kunt lopen. Ik vond het best heftig om in zo een cel te staan, alsof je de narigheid kon voelen.  Het zien van de versleten plekken aan de tralies, geven je een goed beeld hoe de gevangen in hun cel stonden. Ook al weet je dat de grootste boeven, zoals Al Capone daar zaten en het meer dan verdiend was, als je daar doorheen loopt gun je de grootste boeven zelfs de Bijlmerbajes. Om 20.40 namen we de ferry terug naar de stad waar we zonder resultaat een taxi probeerden aan te houden. Uiteindelijk hebben we de cable car maar genomen om naar het hotel te gaan. Achteraf prima want nu was het rustig en hoeven we morgen niet in de rij te staan voor de cable car-ervaring. Terug in het hotel bleek de informatie van de reisagent nog steeds zoek en kregen we een wazig verhaal dat het wel was aangekomen, weer doorgestuurd naar een andere plaats maar ondertussen was ik zo moe dat ik dacht; lul maar een eind weg, morgen weer een dag! Al maakt het feit dat het morgen zondag is, het misschien best lastig en we willen toch weten hoe we bij onze volgende bestemming moeten komen. Maar de slaap overwint gepieker dus eerst een warm bad om mijn lichaam weer op temperatuur te krijgen aangezien ik verkleumd ben (op ferry en Alcatraz stond behoorlijk koude wind) en dan slapen. Het is al 22.40, reken daar 9 uur bij op dus al 24 uur op!!!!!